Wil jij een bedrijf opzetten met bijvoorbeeld chemische stof dan is het belangrijk dat je zo min mogelijk fouten maakt. Het is een leerproces, maar je wilt het liefste zoveel mogelijk tijd besparen en fouten kosten nu eenmaal veel tijd. In dit artikel ga ik je de drie grootste fouten vertellen die startende ondernemers maken, zodat jij deze niet meer maakt! Geen strategieDe eerste fout die veel startende ondernemers maken, is dat ze beginnen zonder een strategie of een plan. Ze doen maar iets zonder hier over na te denken wat hun doel is en nog belangrijker wie ze willen bereiken en waarom? Zonder plan weet je dus ook niet wat je te doen hebt. Je kunt het ondernemen zien als een lange weg en om die weg te vervolgen heb je een plan nodig. Maak een businessplan en neem niet zomaar aan dat je een probleem oplost voor een doelgroep, maar onderbouw en onderzoek dit. Anders zul je geen klanten krijgen en zal je vroegtijdig stoppen. Geen voorbereidingDit is eigenlijk hetzelfde als het starten zonder strategie. Veel “ondernemers” starten gewoon en doen maar wat, zonder dit voor te bereiden. Dit is dan ook nooit een goed plan. En ja, het is logisch dat je zo snel mogelijk wilt starten. Maar het starten van een bedrijf vergt meer dan het lezen van een aantal artikelen en het kijken van tutorials op YouTube en alles klakkeloos overnemen. Je bedrijf heeft een plan nodig en een punt waar naartoe gefocust wordt. Denk bijvoorbeeld na over een missie, visie en doelstellingen en noteer deze SMART. Maak een plan en hoe succesvoller dit plan is, des te succesvoller je kunt gaan ondernemen. Je weet van tevoren precies wat je wilt gaan bereiken en hoe je dit gaat doen. Het kan echter wel voorkomen dat dingen anders lopen en daarom is een businessplan eigenlijk nooit af. EmotieDe laatste fout die ondernemers maken is dat ze overwelfd worden door emoties en dat gaat enorm vaak gebeuren. Je krijgt emoties zoals: Ik ben niet goed genoeg, k kan dit niet en de klant vraagt me onmogelijke dingen. Angst komt vaak kijken bij een startende ondernemer, omdat ze geen goed plan hebben en omdat ze niet weten waar ze staan. Als jij zeker weet dat je een waarde toevoeging bent voor mensen, weet je waar je aan toe bent! Dit hoort allemaal bij de reis van een startende ondernemer. Weet niet bang om fouten te maken! |