Er zijn verschillende redenen voor het vertrek van succesvolle medewerkers. Als de werkgever hen kent, zal hij de situatie onder controle kunnen houden en het verlies van een belangrijk teamlid kunnen voorkomen – of op tijd een vervanger kunnen vinden. Dit komt mede doordat bedrijven medewerkers soms niet de snelheid van ontwikkeling of het niveau van taken kunnen (willen) bieden dat ze willen. Maar dit is slechts een van de mogelijke scenario’s. Wat blijft er over voor de werkgever? Ten eerste is het noodzakelijk om de personeelsreserve vooraf uit te breiden en de opvolging van een succesvolle werknemer te vergroten als er vermoedens zijn dat hij zou kunnen vertrekken. Ten tweede, identificeer de redenen waarom deze werknemers vertrekken en probeer te begrijpen wat u kunt doen om ervoor te zorgen dat het vertrek van de belangrijkste professional geen invloed heeft op uw bedrijf. Besluit. De belangrijkste fout die een werkgever in een dergelijke situatie kan maken, is proberen de vertrekkende werknemer te stoppen met alleen geld, door het salaris te verhogen. Als je meer geld aanbiedt, maar geen perspectief biedt, blijft de persoon een tijdje, maar dan vertrekt hij toch, en nog meer gedemotiveerd. De belangrijkste taak is om de hele tijd de vinger aan de pols te houden en te begrijpen wat uw succesvolle medewerker op een bepaald moment drijft, wat zijn volgende doelen zijn. En stel deze doelen voor hem in het kader van zijn bedrijf en zijn bevoegdheden. Misschien wil hij een carrière? Meer functionaliteit, meer ondergeschikten? Denk na, ontdek en bied aan. Reden twee: onderschatting Besluit. Start een transparant programma om het succes van het hele bedrijf te beoordelen, te beoordelen en te belonen op een kwaliteitsvolle manier. En niet alleen met geld, maar ook met vriendelijke woorden – onderschat de ongrijpbare kant van succes niet. Dit is vooral belangrijk voor zeer jonge professionals en, omgekeerd, voor mensen ouder dan 45 jaar. Lofprijs zal geen geld vervangen, maar geld alleen zal geen lofprijs vervangen. Reden drie: kansen Besluit. Het geval wanneer het vrij realistisch is en niet moeilijk om met de situatie om te gaan. U moet regelmatig praten over de voor- en nadelen van andere industrieën, de persoon een goed alternatief laten zien, dat wil zeggen, uitleggen wat beter voor u is. Misschien zijn uw voordelen de snelheid van carrièregroei of enkele nieuwe taken. Nogmaals, u moet begrijpen wat uw werknemer wil en hem laten zien dat nieuwe en modieuze industrieën niet altijd voor iedereen een kans zijn. Reden vier: conflicten Besluit. Om het juiste microklimaat in een team op te bouwen, zodat succes niet wordt geassocieerd met een persoonlijkheidscultus. Werk correct met transparantie van taken, begrip en aanmoediging van teamwerk (dit is een apart groot onderwerp, en ik zal er een andere keer op ingaan). Het is belangrijk om medewerkers in verschillende richtingen te scheiden en verschillende en interessante taken in de tijd te verdelen, zonder mensen bij elkaar te duwen. Tenzij je natuurlijk een doel hebt om ze expres met hun hoofd te duwen – wat over het algemeen ook heel gewoon is. Uitvoer? Niemand is veilig voor ontslagen, niemand kan garanderen dat een belangrijk lid van uw team nooit ergens heen zal gaan. Over het algemeen kunnen we nergens 100% zeker van zijn, maar het ligt volledig binnen onze macht (als we hierin geïnteresseerd zijn) om ervoor te zorgen dat de kans dat een sleutelmedewerker vertrekt nihil is. |
https://www.vindazo.be |