5-S Webgids
Image default
Aanbiedingen

Een spel van wacht. Waarom succesvolle medewerkers stoppen

vacatures

Er zijn verschillende redenen voor het vertrek van succesvolle medewerkers. Als de werkgever hen kent, zal hij de situatie onder controle kunnen houden en het verlies van een belangrijk teamlid kunnen voorkomen – of op tijd een vervanger kunnen vinden.
Ongeacht hoe we erover denken, ontslagen worden is een even natuurlijke stap in elk carrièrepad als het vinden van een baan. Je hele leven op dezelfde plek werken, zoals voorheen, is nu niet onmogelijk, maar gewoon zinloos. De arbeidsmarkt biedt veel kansen voor specialisten en werkgevers hebben soms te maken met het feit dat succesvolle werknemers bij hen weggaan. En vaak wanneer, zo lijkt het, “niets voorafschaduwd”.

Dit komt mede doordat bedrijven medewerkers soms niet de snelheid van ontwikkeling of het niveau van taken kunnen (willen) bieden dat ze willen. Maar dit is slechts een van de mogelijke scenario’s. Wat blijft er over voor de werkgever? Ten eerste is het noodzakelijk om de personeelsreserve vooraf uit te breiden en de opvolging van een succesvolle werknemer te vergroten als er vermoedens zijn dat hij zou kunnen vertrekken. Ten tweede, identificeer de redenen waarom deze werknemers vertrekken en probeer te begrijpen wat u kunt doen om ervoor te zorgen dat het vertrek van de belangrijkste professional geen invloed heeft op uw bedrijf.
Reden één: motivatie
De belangrijkste reden. Succesvolle werknemers stoppen omdat ze succesvol zijn (sorry voor de tautologie!) – ze ontgroeien gewoon hun bedrijf. Ofwel uw eigen branche, dat wil zeggen functionaliteit, of het bedrijf als geheel.

Besluit. De belangrijkste fout die een werkgever in een dergelijke situatie kan maken, is proberen de vertrekkende werknemer te stoppen met alleen geld, door het salaris te verhogen. Als je meer geld aanbiedt, maar geen perspectief biedt, blijft de persoon een tijdje, maar dan vertrekt hij toch, en nog meer gedemotiveerd. De belangrijkste taak is om de hele tijd de vinger aan de pols te houden en te begrijpen wat uw succesvolle medewerker op een bepaald moment drijft, wat zijn volgende doelen zijn. En stel deze doelen voor hem in het kader van zijn bedrijf en zijn bevoegdheden. Misschien wil hij een carrière? Meer functionaliteit, meer ondergeschikten? Denk na, ontdek en bied aan.
En soms vertrekken succesvolle medewerkers als ze op geen enkele manier gemotiveerd worden door opties. In dit geval is de enige manier om een ​​persoon voor langere tijd te stoppen, door de werknemer optieaandelen te verstrekken, als uw bedrijf natuurlijk uitgaat van hun aanwezigheid. Deze afstemming motiveert zeker een persoon om door te werken en meer te doen, om nog succesvoller te zijn.

Reden twee: onderschatting
Het bedrijf went aan zijn medewerker, looft hem niet meer, merkt het niet meer op en begint het als vanzelfsprekend te beschouwen. De persoon wordt opnieuw geleidelijk meer en meer gedemotiveerd en als gevolg daarvan vertrekt hij.

Besluit. Start een transparant programma om het succes van het hele bedrijf te beoordelen, te beoordelen en te belonen op een kwaliteitsvolle manier. En niet alleen met geld, maar ook met vriendelijke woorden – onderschat de ongrijpbare kant van succes niet. Dit is vooral belangrijk voor zeer jonge professionals en, omgekeerd, voor mensen ouder dan 45 jaar. Lofprijs zal geen geld vervangen, maar geld alleen zal geen lofprijs vervangen.

Reden drie: kansen
Een succesvolle werknemer zal altijd voor zichzelf op zoek gaan naar nieuwe en interessante opties, omdat hij vertrouwen heeft in zijn capaciteiten. En zelfs als de persoon op de huidige plek het goed doet met professionele groei, verdwijnt het principe “wat als het gras daar groener is” niet. Mode en opkomende industrieën, waar iedereen gretig naar is, komen regelmatig voor. Een tijd geleden wilde iedereen naar de startup-industrie, daarvoor – in consulting, nu – in blockchain-projecten.

Besluit. Het geval wanneer het vrij realistisch is en niet moeilijk om met de situatie om te gaan. U moet regelmatig praten over de voor- en nadelen van andere industrieën, de persoon een goed alternatief laten zien, dat wil zeggen, uitleggen wat beter voor u is. Misschien zijn uw voordelen de snelheid van carrièregroei of enkele nieuwe taken. Nogmaals, u moet begrijpen wat uw werknemer wil en hem laten zien dat nieuwe en modieuze industrieën niet altijd voor iedereen een kans zijn.

Reden vier: conflicten
Hoe succesvoller een werknemer is, hoe beter hij na verloop van tijd beseft dat hij veel voor het bedrijf brengt, wat betekent dat hij steeds meer voorkeuren begint te eisen. Zowel in termen van salaris en sociaal pakket, als in termen van houding ten opzichte van zichzelf (bijzondere aanpak, onderscheidingen, etc.). Bovendien zijn succesvolle medewerkers vaak zeer charismatische mensen. Meerdere van dergelijke medewerkers in één team zijn een tijdbom. Na enige tijd beginnen ze met elkaar te vechten, “vechten voor nieuwe gebieden” – ondergeschikten, taken. “Charismatische gevechten” komen vaak voor – de beledigde en de verliezer gaan meestal weg, en het bedrijf verliest één sterke schakel.

Besluit. Om het juiste microklimaat in een team op te bouwen, zodat succes niet wordt geassocieerd met een persoonlijkheidscultus. Werk correct met transparantie van taken, begrip en aanmoediging van teamwerk (dit is een apart groot onderwerp, en ik zal er een andere keer op ingaan). Het is belangrijk om medewerkers in verschillende richtingen te scheiden en verschillende en interessante taken in de tijd te verdelen, zonder mensen bij elkaar te duwen. Tenzij je natuurlijk een doel hebt om ze expres met hun hoofd te duwen – wat over het algemeen ook heel gewoon is.

Uitvoer? Niemand is veilig voor ontslagen, niemand kan garanderen dat een belangrijk lid van uw team nooit ergens heen zal gaan. Over het algemeen kunnen we nergens 100% zeker van zijn, maar het ligt volledig binnen onze macht (als we hierin geïnteresseerd zijn) om ervoor te zorgen dat de kans dat een sleutelmedewerker vertrekt nihil is.

https://vacatures.today/cat/Financial9.html

https://www.vindazo.be