Geweld op de werkplek – tips voor managers om te voorkomen dat ze het slachtoffer worden van een aanval op de werkplek!
Ben je een manager of een leidinggevende en maak je je zorgen over geweld op het werk? Ik begrijp je zorgen. Elke dag raken er managers gewond of worden vermoord door een aanval van geweld op het werk. Sterker nog, geweld op de werkplek is de nummer 1 oorzaak van werkgerelateerde sterfgevallen onder managers! Hier zijn enkele levensreddende stappen, die je kunt nemen om te voorkomen dat je wordt aangevallen door een agressieve medewerker en slachtoffer wordt van geweld op de werkplek! 1. Zorg ervoor dat je meer weet dan alleen de naam van je werknemers. Door op de hoogte te zijn van wat er in het leven van je werknemers gebeurt, kun je kennisnemen van veranderingen of incidenten die stress, angst en woede kunnen veroorzaken. De meeste aanvallen op het werk, die worden gepleegd door een agressieve medewerken, of het nu een manager of een collega is, had je kunnen zien aankomen en kunnen preventief worden opgelost, voordat het te laat is. 2. Houd rekening met plotselinge veranderingen. Nogmaals, geweld gebeurt niet zonder aanleiding en werknemers ‘knappen’ niet zomaar. Er zijn bijna altijd waarschuwingssignalen zoals een verandering in stemming, focus, productiviteitsniveau, etc. Hoewel niet alles zich vertaalt in een waarschuwing voor dreigende aanvallen op het werk, kunnen plotselinge veranderingen in het karakter wel een voorbode zijn, dat je actie moet ondernemen. 3.Let op je communicatie. Net zoals geweld niet zomaar uit het niets opkomt, richten agressieve werknemers zich niet op zomaar ‘iemand’. Slachtoffers geven vaak de nodige signalen en tekens af, die een aanvaller vertellen dat hij of zij een gemakkelijke prooi is. Op basis van je persoonlijke geschiedenis kunnen jouw acties en de manier waarop je met de medewerker hebt gecommuniceerd de katalysator zijn voor een persoonlijke aanval. Hoewel je niet verplicht zou moeten zijn om je mensen tevreden te stellen – kun je het gebruik van eigenwijze, neerbuigende of vernederende taal beter vermijden.
Onthoud dat onze lichaamstaal en stem ongeveer 85% of meer van onze communicatie met anderen uitmaken. Dat betekent dat het altijd meer is “hoe” je iets zegt, dan wat je zegt. Door je meer bewust te zijn van je medewerkers en onze eigen acties, kunnen we geweld, vaak al lang voordat het ons kan raken, voorkomen. Als je meer informatie wilt over het beschermen van jezelf, andere managers of jouw werknemers tegen geweld op de werkplek, raad ik je deze training aan.
Cursus omgaan met agressie op de werkvloer
|
https://www.ivpp.nl/agressie-training/ |