5-S Webgids
Image default
Industrie

Hoe begin je met ESP8266?

De esp8266 is een goedkope microprocessor met Wi-Fi mogelijkheid en een volledige TCP/IP stack. De ESP8266 is ontwikkeld en wordt geproduceerd door de Chinese fabrikant Espressif Systems uit Shanghai.

Door de geïntegreerde WiFi mogelijkheid is deze microprocessor in korte tijd razend populair geworden. In eerste instantie omdat de chip werd gezien als een goedkope mogelijkheid om een Arduino bordje van WiFi te voorzien, maar al snel kwamen de echte nerds (and I say nerds with the utmost respect) erachter dat de ingebouwde microprocessor en de hoeveelheid beschikbare (flash) geheugen de capaciteit en mogelijkheden van de Arduino bordjes verre overtrof.


Stap 1. Download en installeer de Arduino IDE 

Download en installeer de Arduino Integrated Development Environment (IDE) voor het Operating Systeem (OS) waar jouw DeskTop of LapTop computer (er zijn versies voor Windows, Linux en Mac) mee werkt.

Na het downloaden moet je het ontvangen bestand uitpakken (unzip of untar) en installeren. Dat installeren is per OS anders maar staat duidelijk op de website van Arduino aangegeven. Eenmaal geïnstalleerd kun je direct met de Arduino IDE aan de slag.

Om de IDE met de ESP8266 microprocessor te kunnen gebruiken moeten we nog wat stappen uitvoeren.

 

Stap 2. Installeer de Arduino core for ESP8266 Wifi Chip 

In de Arduino IDE moet bij “Instellingen” de volgende URL worden ingevoerd achter “Additional Boards Manager URL’s:” 

http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json

Er kunnen meer additional board manager URL’s worden ingevuld. Je moet ze dan achter elkaar zetten en scheiden door een komma (,).

Eventueel kun je ook het pad waar je projecten staan (de Sketchbook Location) aanpassen. Standaard verwijst deze naar je “Documenten” map:

C:Users<LogInNaam>Documentsarduino

De andere instellingen kun je naar behoefte aanpassen. Hierboven staan de instellingen die ik prettig vind. Na het maken van aanpassingen klik je op [OK].

Er worden regelmatig verbeteringen in de esp8266 core aangebracht. Deze kun je installeren via [Tools] > [Board] > [Boards Manager]. Voer bij filter “esp8266” in. De nieuwste versie is op dit moment 2.4.2.

 

Stap 3. Een bestandssysteem op een chip 

In de ESP8266 zit flash geheugen. Flash geheugen is geheugen dat zijn inhoud ook zonder spanning behoud. 

Je kunt in je programma dit bestand-systeem niet alleen gebruiken om (bijvoorbeeld meet-) gegevens maar ook om de inhoud van, bijvoorbeeld, een web-pagina of een configuratie-bestand in op te slaan (index.html).

Een index.html maakt dan natuurlijk onderdeel uit van je programma en ontwikkel je buiten de ESP8266 om. Om het SPI File Systeem voor dit soort bestanden te kunnen gebruiken moet je een “plug-in” in je Arduino Projecten map installeren. De plug-in haal je hier vandaan. Ga naar deze github pagina en klik op de groene knop.

  • Selecteer vervolgens [Download ZIP].

Ga nu naar je “Sketch Location” map en maak daarin een nieuwe map “tools” aan (als deze nog niet bestaat). Pak het zojuist ge-download-de zip bestand uit in deze tools map. Er wordt nu een aantal nieuwe mappen aangemaakt waar de plug-in wordt neergezet. Het pad ziet er ongeveer zo uit:

<sketchbook location>/tools/ESP8266FS/tool/esp8266fs.jar

  • Start de Arduino IDE opnieuw op.

Onder [Tools] zie je nu een nieuwe optie: “ESP8266 Sketch Data Upload”. Je kunt nu in de map waar je programma staat een nieuwe map met de naam “data” maken. Alle bestanden die je vervolgens in deze map zet zullen met “ESP8266 Sketch Data Upload” op het SPIFFS bestand-systeem van je ESP8266 geplaatst worden (mits er voldoende ruimte is natuurlijk). In de selectie van je board moet je, behalve het juiste type board ook aangeven hoeveel ruimte van je Flash geheugen je wilt gebruiken voor het bestand-systeem (vóórdat je je programma naar de ESP8266 upload!). Normaliter zou je dit zo groot mogelijk willen maken, maar als je “Over The Air” programma’s op je ESP8266 wilt zetten (dus zonder fysieke verbinding maar via WiFi) dan moet je er rekening mee houden dat je twee maal de grootte van je programma nodig hebt om dit te kunnen doen. Wat er overblijft kun je als bestand-systeem gebruiken.

 

Stap 4. Aanvullende bibliotheken installeren

Voorzie jouw server van een telnet door een bibliotheek op je ESP8266. Met een telnet server kun je via een telnet-client op je DeskTop of LapTop inloggen op je ESP8266. 

 

Stap 5. Het programmeren

Nu de IDE helemaal opgezet is, heb je alleen nog maar een USB naar TTL adapter nodig om de ESP8266 ook fysiek te verbinden. Je kan hiervoor een kant-en-klare (of gehackte) ESP-01 programmer gebruiken, of een andere algemene programmer, bijvoorbeeld op basis van de CH340 of PL2303HX.

https://opencircuit.nl/Blog/Aan-de-slag-met-de-ESP8266

Benieuwd wat je allemaal kan doen met ESP8266? 

Wil je meer weten over de functies en toepassingen van de Raspberry Pi? Op onze site vind je meer informatie en andere producten die jij handig of leuk vindt. Bekijk bijvoorbeeld onze pi 400, Arduino kits en meer.

https://www.elektor.nl/