Wat is een infographic?

Tien jaar geleden begonnen grafische ontwerpers met het maken van infographics. Tegenwoordig zijn de plaatjes een enorm belangrijk communicatiemiddel geworden ...

Inhoudsopgave:

Tien jaar geleden begonnen grafische ontwerpers met het maken van infographics. Tegenwoordig zijn de plaatjes een enorm belangrijk communicatiemiddel geworden op het internet, klaslokalen en werkplekken. Ben je nieuw in de ontwerpwereld en weet je niet precies wat een infographic is? In dit artikel wordt uitleg gegeven over de infographic en kan je inspireren om zelf een infographic maken.

 

Wat houdt een infographic precies in?

Een infographic is een informatieve afbeelding waar informatie wordt uitgebeeld en wordt verklaard. Zo’n informatieve afbeelding is altijd een combinatie beeld en tekst. De betekenis van een infographic is nog een stuk specifieker. Je kunt een infographic zien als een collectie van minimale tekst, diagrammen en beelden wat een begrijpelijk overzicht geeft over het desbetreffende onderwerp. De beelden zijn opvallend en zijn interessant om snel en duidelijk informatie over te brengen.

 

Waarom het handig is om infographics te gebruiken

Infographics zijn vooral handig om informatie makkelijker te kunnen verwerken. Ze zijn heel nuttig wanneer je maar wilt. De beelden kunnen complexe onderwerpen uitleggen. Ze geven je een snel en makkelijk overzicht over het onderwerp. Kunnen andere bewust maken van een doel of probleem. Kan vergelijken en contrasteren van meerdere opties en geeft onderzoeksresultaten of enquête data weer. Is het nodig om een overzicht van een bepaald onderwerp te geven, maar moeilijk uit te leggen in woorden? Maak gebruik van een infographic.

 

Hoe maak je een infographic?

Ben je overtuigd dat een infographic een hulpmiddel voor je kan zijn? Dan vraag je je nu zeker af hoe je zo’n infographics precies kunt maken. Begin met het maken van een opzet. In deze opzet bepaal je wat de belangrijkste punten van je content moeten worden. Je kiest headers, subheaders en de feiten. Denk vervolgens na over de lengte van je paragrafen en punten en voegt notities toe voor de designer. Eenmaal een opzet is het van belang om voor een sjabloon te kiezen. Bij een sjabloon kun je denken aan welke kleuren je gaat gebruiken. Maar ook de lettertypes, grootte, lengte en stijl zijn belangrijk. Kies een sjabloon uit wat het beste past bij jouw content.

 

Er zijn diverse soorten infographics te vinden

Je vindt op internet de volgende infographic sjablonen. Het gaat om de informatieve infographics, statistische infographics, tijdlijn infographics, geografische infographics, proces infographics, hiërarchische infographics, vergelijkende infographics, cv infographics en lijst infographics. Denk goed na welke infographics het beste passen bij jouw content.

Tags:
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

Drukwerk laten ontwerpen in Rotterdam met oog voor duurzaamheid

In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel voor bedrijven om milieuvriendelijke keuzes te maken, ook als het gaat om drukwerk. Door ...

Strategieën en uitdagingen bij het uitbesteden van e-mailmarketing

In een tijd waarin digitale marketing een steeds belangrijkere rol speelt, is e-mailmarketing een van de meest effectieve manieren om klanten te bereiken en betrokkenheid ...

De kracht van een goed ontworpen flyer

In de wereld van marketing en promotie is een goed ontworpen flyer een krachtig hulpmiddel om uw boodschap over te brengen en de aandacht van ...

Lokale SEO : Hoe werkt het in Alphen aan den Rijn?

Als ondernemer in Alphen aan den Rijn ben je vast op zoek naar manieren om meer klanten naar je zaak te trekken. Een effectieve manier ...