Wat is een infographic?

Tien jaar geleden begonnen grafische ontwerpers met het maken van infographics. Tegenwoordig zijn de plaatjes een enorm belangrijk communicatiemiddel geworden ...

Tien jaar geleden begonnen grafische ontwerpers met het maken van infographics. Tegenwoordig zijn de plaatjes een enorm belangrijk communicatiemiddel geworden op het internet, klaslokalen en werkplekken. Ben je nieuw in de ontwerpwereld en weet je niet precies wat een infographic is? In dit artikel wordt uitleg gegeven over de infographic en kan je inspireren om zelf een infographic maken.

 

Wat houdt een infographic precies in?

Een infographic is een informatieve afbeelding waar informatie wordt uitgebeeld en wordt verklaard. Zo’n informatieve afbeelding is altijd een combinatie beeld en tekst. De betekenis van een infographic is nog een stuk specifieker. Je kunt een infographic zien als een collectie van minimale tekst, diagrammen en beelden wat een begrijpelijk overzicht geeft over het desbetreffende onderwerp. De beelden zijn opvallend en zijn interessant om snel en duidelijk informatie over te brengen.

 

Waarom het handig is om infographics te gebruiken

Infographics zijn vooral handig om informatie makkelijker te kunnen verwerken. Ze zijn heel nuttig wanneer je maar wilt. De beelden kunnen complexe onderwerpen uitleggen. Ze geven je een snel en makkelijk overzicht over het onderwerp. Kunnen andere bewust maken van een doel of probleem. Kan vergelijken en contrasteren van meerdere opties en geeft onderzoeksresultaten of enquête data weer. Is het nodig om een overzicht van een bepaald onderwerp te geven, maar moeilijk uit te leggen in woorden? Maak gebruik van een infographic.

 

Hoe maak je een infographic?

Ben je overtuigd dat een infographic een hulpmiddel voor je kan zijn? Dan vraag je je nu zeker af hoe je zo’n infographics precies kunt maken. Begin met het maken van een opzet. In deze opzet bepaal je wat de belangrijkste punten van je content moeten worden. Je kiest headers, subheaders en de feiten. Denk vervolgens na over de lengte van je paragrafen en punten en voegt notities toe voor de designer. Eenmaal een opzet is het van belang om voor een sjabloon te kiezen. Bij een sjabloon kun je denken aan welke kleuren je gaat gebruiken. Maar ook de lettertypes, grootte, lengte en stijl zijn belangrijk. Kies een sjabloon uit wat het beste past bij jouw content.

 

Er zijn diverse soorten infographics te vinden

Je vindt op internet de volgende infographic sjablonen. Het gaat om de informatieve infographics, statistische infographics, tijdlijn infographics, geografische infographics, proces infographics, hiërarchische infographics, vergelijkende infographics, cv infographics en lijst infographics. Denk goed na welke infographics het beste passen bij jouw content.

Tags:

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Marketing

De kracht van een goed ontworpen flyer

In de wereld van marketing en promotie is een goed ontworpen flyer een krachtig hulpmiddel om uw boodschap over te brengen en de aandacht van

Marketing

5 Belangrijke Voordelen van SEO

Ben je op zoek naar een ervaren SEO consultant voor deskundig advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie? Neem contact op met ons om je online aanwezigheid te

Marketing

B2B marketing als beroep: dit doen B2B marketeers

B2B marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven producten of diensten verkopen aan andere bedrijven. In tegenstelling tot B2C marketing, waarbij bedrijven producten of

Marketing

Kies jij voor Seo of Sea?

Kies jij voor Seo of Sea?   In deze blog gaan wij je vertellen over de afkortingen Seo en Sea betekenen, wat de verschillen zijn

Marketing

Werken kan nog makkelijk met een goederenlift

Een goederenlift brengt vele voordelen met zich mee. Wil je goederen verplaatsen tussen verschillende verdiepingen dan kun je daar zo’n lift voor gebruiken. Het is